Marko Höglund – 10 ensimmäistä vuotta Novialla

Marko Höglund – 10 ensimmäistä vuotta Novialla

Marko Höglund on myyntipäällikkönä Novialla. Pikkujouluissa juhlittiin Markon 10-vuotista työuraa Novialla. Päätettiin ottaa mies piinapenkkiin ja haastatella hieman tarkemmin siitä, miten 10 vuotta on talossa vierähtänyt!

 

10 Vuotta talossa täynnä, miltä tuntuu?

Tuntuu hyvältä. Silloin kymmenen vuotta sitten, kun suoritin opintoja loppuun, oli tarkoitus tulla ansaitsemaan Novialle vuokrarahoja pariksi kuukaudeksi. No, se pari kuukautta sitten vähän venähti, mutta eipä ole kaduttanut. Tuosta päätöksestä voi taputtaa itseään olalle.

Miten päädyit aikanaan Novialle?

Työskentelin mainostoimistossa silloin koodaajana ja  koulun kurssit alkoivat käydä vähiin. Sain silloin mainostoimistossa osa-aikaisen palkkaa ja ajattelin, että töitä pitäisi tehdä enemmän. Olin tehnyt myös satamassa töitä opintojen aikana, mutta olisikohan ollut paperimiesten lakko, joka silloin vaikeutti tilapäistöiden saamista tutusta paikasta.

En muista, mistä lähdin silloin töitä etsimään, mutta Novian ilmoitus myyntiagentin paikasta kiinnitti huomioni. Ensimmäisen projektin piti olla verkkokauppa-alustan myyntiä, mutta minulle soitettiin aloitusta edeltävän viikon lopulla ja kerrottiin, että koska minulla ei ollut aikaisempaa myyntikokemusta, niin minun ei kannattaisi noin vaativassa projektissa aloittaa. Minulta kysyttiin haluaisinko startata pelastushelikopteri Sepen varainhankinnassa. Päätin tarttua haasteeseen.

Kuvassa Novian talon oma bändi Rumbling Gentleman joka toimi vuosina 2010-2012. Marko oli yhtyeen kitaristi.

Minkälainen urapolku sulla on ollut Novialla?

Kokoaikaisena myyjänä aloitin pelastushelikopteri Sepen tukituotemyynnin parissa. Jossain vaiheessa tuli mahdollisuus hakea vastuumyyjäksi. Ensimmäisillä viikoilla olin ihaillut yhden työkaverin kanssa meidän tiimin vastuumyyjää ja heitin silloin puolittain vitsillä, että jonain päivänä minä olen kalifina kalifin paikalla vastuumyyjän roolissa. Kun paikka aukesi haettavaksi, hain siihen nuorella innolla. Silloin minua ei siihen tehtävään valittu. Jälkeenpäin ymmärrän hyvin miksi. Ei minulla olisi siinä vaiheessa ollut tarjota sitä näkemystä, mitä tuossa roolissa vaaditaan. Ajattelin silloin, että nyt ei tärpännyt, mutta silloin kirkastui tavoite siitä, että joku päivä minä siinä kalifina kalifin paikalla istun.

Myöhemmin vastuumyyjiä haettiin uudelleen. Silloin hain uusiksi ja minut valittiin. Tuolloin vuosi taisi olla 2009. Vastuumyyjänä myynti jatkui normaalisti ja rinnalle tuli vastuu muiden tsemppaamisesta ja ohjaamisesta. Jossain vaiheessa organisaation muuttuessa minusta ja kahdesta muusta vastuumyyjästä tuli tiiminvetäjiä. Silloin oltiin kolmistaan vastuussa noin 30 hengen tiimistä.

Myöhemmin vastuu kasvoi ja aloin tekemään myyntipäällikön hommia. Myyntipäällikkönä olen vetänyt vuosien saatossa useita eri yritysmyynti sekä kuluttajamyynti projekteja. Toimin pitkään ainoastaan yritysmyynnin parissa, mutta tilaisuuden tullen siirryin kuluttajamyynnin esimieheksi. Silloinen Soneran kuluttajamyynnin vetäminen oli mielenkiintoinen projekti ottaa aikanaan vastuulle, koska minulla ei ollut varsinaista kokemusta kuluttajamyynnistä. Olen kuitenkin aina pitänyt vaihtelusta ja tarttunut uusiin haasteisiin mielenkiinnolla, joten sekin kortti oli käännettävä. Ne oli mielenkiintoisia aikoja ja meidän tiimillä myytiin kyllä Soneran tuotteita melkoinen määrä!

Kesällä 2014 organisaatiomme muuttui ja hyppäsin muiden myyntipäälliköiden mentoriksi ja tukihenkilöksi, eli autoin oikeastaan kaikessa myyntitiimin pyörittämiseen liittyvissä asioissa rekrytoinnista valmentamiseen. Pikkuhiljaa työ muotoutui kuitenkin vahvemmin henkilöstöpuolelle ja erityisesti rekrytoinnin kehittämiseen. Nimike muuttui henkilöstöpäälliköksi. Suurin piirtein vuoden päivät kerkesin niitä hommia tekemään ennen kuin tartuin taas uuteen mahdollisuuteen. Novialla oltiin alettu myydä nettisivuja ja aloin vastaamaan niiden tuotantoprosessin vetämisestä. Nettisivuja saatiin myytyä ja tuotettua aivan mukavasti, mutta huomattiin nopeasti, että parasta lisäarvoa meidän asiakkaille ei saada luotua sillä puolella, joten luovuttiin siitä kuviosta saman kevään aikana. Se oli kuitenkin mielenkiintoista aikaa ja vahvistin silloin entisestään omaa osaamistani esimerkiksi projektinhallinnassa. Sitten tuli aika palata juurille eli myyntipäälliköksi, ja otin vastuulleni Novian päivävuoron myynnin, tukenani pari piinkovaa tiiminvetäjää.

Mitä siis teet nykyään?

Nykyään olen siis suora esimies myyntitiimien vetäjille ja suunnittelen heidän kanssaan päivittäistä työtä ja varmistan, että myyjät tienaa ja päämiehet saavat niitä tuloksia, joita meiltä odottavat.

Esimiestyössä on siis vierähtänyt seitsemän vuotta. Minkälaiseja teesejä sulla on esimiestyöhön?

Minä uskon siihen, että kun kohtelee kanssatyöntekijöitä niin, kuin ihmistä yleensä eli arvostaen, kunnioittaen ja puhumalla asioista asiallisesti mutta suoraan, niin pohja asioiden kehittämiseen on hyvä ja onnistumisista voidaan nauttia ja haasteita voittaa. Mielestäni esimiestyö on sitä, että pyritään saamaan henkilöstä mahdollisimman suuri potentiaali irti niin, että työ on hänelle mielekästä ja vastaa yrityksen tavoitteita ja yrityskulttuuria.

Esimiehenä olen pyrkinyt rohkaisemaan ihmisiä siihen, että kaikista hyvistä ja huonoista asioista puhutaan suoraan. Kun puhutaan suoraan, niin asiat voidaan myös ratkaista. Minä uskon siihen, että jos henkilö on motivoitunut puhumaan ja hakemaan ratkaisuja, niin hän on motivoitunut myös tekemään asioita ja se näkyy sitten tuloksessa ja palkassa. Pyrin aina menemään ihminen edellä, yrityksen ja liiketoiminnan asettamien rajojen raameissa.

Marko valittiin Contact Center World kilpailussa maailman kolmanneksi parhaaksi myyjäksi. Kuva tuolta reissulta yhdessä muiden Novialaisten kanssa.

Olet yksi Novialaisista, joka on ylittänyt miljoonan henkilökohtaisen myyntieuron rajan. Sinut on myös valittu maailman kolmanneksi parhaaksi Contact center myyjäksi 2010. Marko, mitä sun vahvuudet on myyjänä?

Myyjänä minun vahvuuteni kulkevat käsi kädessä esimiesvahvuuksieni kanssa. Minun vahvuuteni on luoda keskustelu, jossa en ole koko ajan äänessä, vaan saadaan tasavertainen ilmapiiri asiakkaan kanssa. Pyrin kontrolloimaan keskustelua ja ohjaan kysymyksillä sitä, mistä aiheista ja kuinka kauan puhutaan. Tuon keskustelun pohjalta löydetään ne asiakkaalle tärkeät asiat, joiden pohjalta tuotteen tai palvelun hyödyt sitten tuodaan selkeästi esille. Sitä kautta saa asiakkaan ymmärtämään sen tuotteen ja palvelun hienouden sekä hyödyn ja lisäarvon, juuri niiden juttujen kautta, mitä asiakas on itse siinä keskustelussa kertonut.

Sanoisin siis, että minun vahvuuksia ovat keskustelu, jämäkkyys, johdonmukaisuus ja se, että pidän koko ajan mielessä, mihin keskustelua ohjataan seuraavaksi. Ja tottakai positiivisuus. Ja olen rohkea ehdottamaan isojakin kauppoja. Sitähän se myynti on sekä kasvotusten että puhelimessa: tasavertaista keskustelua, puhumista ja kuuntelemista, ei mitään robottimaista lukemista paperista.

Sieltä se tulos tuli ja monesti oli asiakkaiden kanssa todella hauskaa! Suhtaudun myös jokaiseen asiakkaaseen yksilönä. Joidenkin kanssa vitsaillaan ja toisten kanssa ollaan asiallisempia, riippuen asiakkaasta ja kunnioittaen jokaisen omaa tapaa kommunikoida.

Esimiehen työ on myös myynti- ja palveluammatti, jossa yhdessä haetaan parhaat ratkaisut. Esimiehenä pitää ohjata ihmisiä oikeaan suuntaan keskustelemalla, jotta ihmiset sitoutuvat ja innostuvat. Sanotaan asiat kuitenkin sillain kuin ne on, eikä maalailla pilvilinnoja jos ei ole sille aihetta. Faktojen kautta keskusteleminen on reiluinta kaikille, niin myynnissä kuin esimiestyössä.

Mikä on parasta Noviassa?

Kyllähän tämä työyhteisö vaan on mieletön. Tämä porukka on aina ollut huippua siitä päivästä lähtien kun taloon tulin. Vaikka ihmiset on jonkin verran vaihtunut ja harva täällä enää on samoja, joita silloin 10 vuotta sitten oli, niin tekemisen kulttuuri ja toisten kunnioittaminen on säilynyt ihan samanlaisena, jos ei jopa parantunut!

Jos aamulla tuntuu, että on vaikea saada draivia päälle, niin työkaverit kyllä auttaa. Jos on vaikka ollut jotain haasteita siviilipuolella tai töissä normaalia enemmän kuormitusta ja sitä kautta raskasta, niin aamu saattaa tuntua vaikealta siihen asti, että avaa työpaikan oven. Sitten kun tulee ovesta sisään ja työkaverit heittää vitsejä ja kannustaa, niin tulee väkisin itsellekin hyvä fiilis. Huimaa, että tämä on säilynyt sieltä mun alkuajoista asti ihan huippuna. Kuulostaa kliseeltä, mutta minulla on useita oikeita esimerkkejä siitä, kun näin on itselle käynyt. Joskus tulee hyvä fiilis, kun pelkästään kuulee, kun muut heittää huonoja vitsejä. Toimiala on kuitenkin sellainen, että joka päivä on jotain haasteita voitettavaksi, niin on huikeaa, että silloinkin, kun kauppaa ei tule ovista ja ikkunoista, niin kaverit jaksaa piristää.

Mikä on parasta mitä olet oppinut Novialla?

Yksi konkreettinen juttu, miksi suosittelen myyntiä kaikille, tulee sieltä, että ammattikorkeakoulussa olin esiintymiskammoinen. Minua jännitti aina kovasti pitää esitelmä luokan edessä. En voinut silloin kuvitellakkaan, että voisin lähteä esittelemään tuotetta tai ideaa kenellekkään tuntemattomalle, eli myymään. Onneksi olin rohkea ja lähdin kokeilemaan myyntiä. Vuodessa Novialla opin jo paljon ja muutaman vuoden jälkeen ei hirveästi enää jännittänyt esiintyä suuremmallekkaan yleisölle. Toki nyt kymmenen vuoden jälkeen joskus jännittää hyvällä tavalla, mutta ei todellakaan niin, että olisi lavapaniikkia. Aina voi puhua ihmisille ja keskustella, vaikka minkä näköisissä tilanteissa, niin hyvistä kuin huonoista asioista. Vuorovaikutus- ja esiintymistaidot ovat siis ainakin kehittyneet hurjasti!

Kymmenessä vuodessa on oppinut tietenkin paljon muutakin. Ihan ylipäätänsä, kun on oppinut myynnin ideologiaa, niin ymmärtää enemmän maailmaa ja ympäristöä ja kaupankäynnin mekanismeja myös itse asiakkaana. Ei siitä aina ole hyötyä, mutta on se tuonut lisää omaan maailmankatsomukseen. Myös lastenhoitoon myynnistä on ollut apua, kun ymmärtää idean myymisen ja innostamisen ajatukset. 

Kolmantena pakko nostaa esiin, että olen oppinut tuntemaan liudan hienoja ihmisiä.

Mikä on ollut vaikeinta työuralla Novialla?

Ensimmäisenä tulee mieleen kaikki ajanhallinnallintaan ja onnistumisen tarpeesta kumpuava stressi ja se, miten saa asiat toimimaan kun on haastavissa tilanteissa. Yksi suurimpia asioita on se, että haluaisin aina, että hommat on hoidettu niin, ettei ole mitään ongelmia. Oikeassa elämässä ei ole tietysti päivääkään, että kaikki ois menny ihan täysin niin, kuin toivoisi. Siihen on pitänyt totutella, että täydellisyyttä on mahdoton saavuttaa ja jos sen saavuttaa, niin seuraavana päivänä taas joku asia jossain pitää korjata. Kaikkeen ei voi myöskään keskittyä yhtä aikaa, joten minun on pitänyt opetella priorisoimaan omaa aikaani tärkeimpiin asioihin ja on pitänyt oppia delegoimaan töitä joskus kovastikin.

Olen (toivottavasti) hyvällä tavalla perfektionisti ja onneksi olen oppinut pikkuhiljaa täydellisyyden tavoittelusta pois. Olen huomannut, että täydellisyyden tavoittelu monesti vain hidastaa tekemistä.

Miten purat stressiä/vietät vapaa-aikaa?

Vaimo ja lapsi antaa paljon voimia ja auttaa jaksamaan. Kotiin on mukava mennä rentoutumaan. Toinen juttu, mikä on vähän kliseinen, niin salilla saan padot aukeamaan. Kun saan repiä itsestäni energiat ulos ja sitten kerätä uudet hyvät energiat tilalle. Urheilu vapauttaa aivot ja antaa vapauden kurittaa itseään fyysisellä puolella. Siinä kyllä ihminen rentoutuu!

Marko tunnetaan myös kovana laskettelijana.

 

Mikä on paras yksittäinen muisto Novialta?

Tämä on vaikea kysymys! Ensimmäisenä tulee mieleen ja minkä muistelusta saa aina hirveän hyvät fiilarit, on muisto sieltä omilta myyntiajoilta. Oli viikon ja samalla kuukauden viimeinen päivä. Meillä oli tapana kokoontua aina perjantaisin viikon lopetuspalaveriin. Minulla oli silloin koptereiden kaikkien aikojen ennätyskuukausi ja 70.000 € kuukausimyynti menossa rikki. Päivä oli jo loppumassa ja viikkopalaveri alkamassa, mutta olin päättänyt, että teen sen tavoitteen täyteen. Se oli pienestä kiinni, yhtä pikku kauppaa vaille rikottu raja. Muistan kun myyntipäällikkö sanoi, että ala tulla, me ei kauaa sua odotella. Puristin sen kaupan viimeisellä puhelulla ja sain rikottua kaikki aikaisemmat ennätykset. Oli se fiilis ihan uskomaton kun kävelin sinne viikkopalaveriin ja sain tuulettaa rikottua ennätystä. Se oli ainakin semmoinen mikä tulee mieleen erityisenä muistona.

Marko, onko sinulla mielessä vielä jokin kysymys, jota ei ole kysytty?

No tietenkin se, että olenko tyytyväinen siihen päätökseen, että tulin 10 vuotta sitten Novialle töihin? Olisin voinut jäädä sinne mainostoimisto maailmaan koodaamaan nettisivuja ja tiedä vaikka olisin siellä tienannut miljoonia, mutta en kyllä kadu päivääkään! Ainakin toistaiseksi tuntuu, että oli paras mahdollinen valinta tulla Novialle!

Novia Finland Oy

Intohimonamme on saada aikaan enemmän ja parempia myynnin tuloksia, nopeammin ja pienemmällä vaivalla. Olemme asiakkaillemme luotettava kumppani ja työntekijöillemme erityisen hyvä työpaikka.