Novia Finland Oy – ensimmäiset 30 vuotta
Novia Finland Oy:n perustamiskokous pidettiin 3. joulukuuta 1986 ja näin ollen yhtiö täytti hiljattain komeat 30 vuotta.
Alkutaival lehdenkustannusta ja mediamyyntiä
Alkuvaiheessa liiketoiminta perustui Oulun Kauppakamari -lehden kustantamiseen ja ilmoitusmyyntiin muutamaan muuhun alueelliseen lehteen. Mainosmyyntiä tehtiin muun muassa Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjäsanomiin sekä Pohjanpiiri ja Maaviesti -lehtiin.
Tilaustyönä tehtiin vuosittain myös muutamia esitteitä sekä henkilöstö- ja asiakaslehtiä muun muassa Maaseutukeskukselle, Kemi-Tornion koulutuskuntayhtymälle ja paikallisille yrityksille Oulussa.
Telemarkkinointiliiketoiminta käynnistetään
Syksyllä 1992 aloitettiin telemarkkinointiliiketoiminta yhteistyössä tamperelaisen Presstex Oy:n kanssa. Oulussa ryhdyttiin myymään WWF:n tukituotteita kuluttaja-asiakkaille. Yhtiölle oli vuokrattu teknologiakylän päärakennuksesta kaksi työhuonetta, joissa oli yhteensä neljä työpistettä, joista myyntityötä tehtiin.
Telemarkkinointitoimintaa laajennettiin 1994 keväällä, kun kaukopuheluliikenne vapautui kilpailulle ja tuolloin vielä Norpress Oy nimellä toiminut Novia sai toimeksiannon Telivo Oy:ltä kaukopuheluliikennesopimusten myymisestä yritysasiakkaille. Yhtiö oli muuttanut Paulaharjuntie 22:een Kaukovainiolle ja laajentanut soittopaikkojen määrän kuuteen.
Oulun Kärppien kanssa yhteistyö aloitettiin samana keväänä ilmoitusmyynnillä Kärppä-lehteen ja ottelulippupakettien myynnillä Kärppien kotiotteluihin.
Vuonna 1996 neuvoteltiin Oulun Puhelin Oy:n kanssa sopimus puhelinvastaajapalvelun myynnistä kuluttaja-asiakkaille ja tämän toimeksiannon myötä yhtiöön palkattiin lisää henkilökuntaa. Enimmillään parikymmentä osa-aikaista myyjää oli tämän toimeksiannon parissa ja parin vuoden uurastuksen tuloksena joka kolmannelle Oulun Puhelimen asiakkaalle saatiinkin puhelinvastaajapalvelu aktivoitua käyttöön. Tämä oli korkein paikallisten puhelinyhtiöiden käyttöaste kyseisen palvelun osalta Suomessa, mistä olimme ylpeitä. Liikevaihtoa vuonna 1996 kertyi noin 100.000 €.
Syksyllä -96 palattiin pienen tauon jälkeen jälleen lehdenkustannusliiketoimintaan Optimisti-lehden myötä.
Pelastushelikopteri Sepen varainhankinta aloitettiin syksyllä 1997.
1998 syksyllä perustettiin yhtiön ensimmäinen sivutoimipaikka Kajaaniin, missä ryhdyttiin myymään Tahdon-lehden hakemistoilmoituksia Kajaanin Puhelin Oy:n vuokratiloissa.
Yritysmyynnissä ilmoitusmyynti kasvoi ja hyvän Oulun Puhelin Oy:n yhteyden myötä yhtiö sai toimeksiannon puhelinluettelon valkoisten sivujen tehosteiden eli yrityslogojen ja lisätietorivien myynnistä OUKA-puhelinluetteloon.
Myynti onnistui erinomaisesti ja uusia toimeksiantoja saatiin tiuhaan tahtiin myös muilta paikallispuhelinyhtiöiltä. Liikevaihto kasvoi 450.000 euroon.
Kasvua ja muutto uusiin tiloihin
Paulaharhuntiellä toimitiloja oli laajennettu pariin otteeseen, mutta keväällä 2001 jouduttiin toteamaan, että yhtäältä sijainti ei ollut kovin optimaalinen osa-aikaisten iltatyöntekijöiden kannalta ja toisaalta tilat olivat jälleen käymässä ahtaiksi, joten päätettiin etsiä uudet toimitilat lähempää kaupungin keskustaa. Uudet tilat löytyivätkin Torikadulta, josta vuokrattiin noin 300 neliötä pääosin avotoimistotilaa. Uusiin tiloihin muutettiin 2001 heinäkuun lopulla. Yhtiö oli samaan aikaan saanut pikkuveljen Futuron Business Solutions Oy perustamisen myötä. Novia oli tässä pääosakkaana. Futuron ryhtyi edelleenkehittämään Novian toiminnanohjausjärjestelmään pohjautuvaa myynti-tilaus-toimitus -ohjelmistoa. Ensimmäinen asiakas tuolle ohjelmistolle oli juuri perustettu Forum24-lehti, joka tietojemme mukaan syksyllä 2017 käyttää järjestelmää edelleen.
Sisaryhtiö Oulu Media Oy perustettiin keväällä 2004. Yhtiö loi uuden Liikelehti-nimisen julkaisun, johon Novia myi mainoksia.
Miljoonan euron liikevaihto ylittyi vuonna 2004 ja seuraavana vuonna kasvettiin vielä neljännesmilljoonalla.
Pelastushelikoptereiden varainhankinta laajentui, kun Medi-Helin kanssa neuvoteltiin sopimus ja tukituotemyyntipuheluita lähdettiin soittamaan myös pääkaupunkiseudun ja Turun suuntaan. Pian myös Varkaudessa toiminut Ilmari ja Vaasan seudulla toiminut pelastushelikopteri Pete saatiin mukaan varainhankintaprosessiin, joka oli matkan varrella kehittynyt varsin tehokkaaksi.
2006 muutettiin nykyisiin Isokadun toimitiloihin Isokadulle. Liikevaihtoa kertyi puolitoista miljoonaa euroa. Yhtiön keskeisimmät liiketoiminta-alueet olivat lehdenkustannus, mediamyynti, varainhankinta sekä urheilumarkkinointi, missä Kärppä-yhteistyön lisäksi myytiin halli- ja ulkomainoksia muun muassa Ouluhalliin, Äimäraution raviradalle ja Iso-Syötteen rinteisiin.
Yhtiön nimi vaihdettiin vuonna 2007 Novia Finland Oy:ksi. Entisen Norpress Oy nimen koettiin olevan hankala hahmottaa puhelimessa ja viittaavan liikaa lehdistöön tai kustannusliiketoimintaan.
Pienenä pikanttina sivujuonteena paremman tekemisen puutteessa 2008 keväällä ryhdyttiin selvittämään mahdollisuutta perustaa Ouluun uusi Karting Center, kun edellinen oli parisen vuotta aiemmin lopettanut toimintansa. Uusi Novian sisaryhtiö avasikin ovensa vappuna 2009. Ajatuksena oli, että Novian urheilumarkkinointitiimi olisi myynyt Karting Centeriin henkilöstö- ja asiakastilaisuuksia sekä ratamainoksia yrityksille Oulun talousalueella. Näin ei käynyt ja Novia irtaantui perustamastaan hankkeesta.
Sivutoimipaikka Helsinkiin perustettiin syksyllä 2009. Helsingin toimistossa keskityttiin mediamyyntiin.
Kehityshankkeita ja palkintoja
Henkilöstön hyvinvointi ja työilmapiirin kehittäminen oli ollut pitkään yksi yrityksen keskeisimmistä painopistealueista. Johdolla oli vahva usko siihen, että motivoitunut ja hyvinvoiva henkilöstö tuottaa parhaiten lisäarvoa yritykselle ja sen asiakkaille. Vuonna 2009 päätettiin osallistua Suomen Parhaat Työpaikat -kehittämisohjelmaan, jossa myös julkaistaan vuosittain lista parhaiten tutkimuksessa pärjänneistä yrityksistä. Monien hämmästykseksi oululainen puhelinmyyntiyritys Novia nousi listalla kymmenen parhaan yrityksen joukkoon. Tutkimukseen osallistuttiin viitenä vuonna (2009-2013) ja joka kerta sijoitus oli parhaan kymmenen joukossa, parhaan sijoituksen ollessa viides vuonna 2012. (Suomen Parhaat Työpaikat)
2010 yhtiön toimintaa kasvatettiin voimakkaasti ja liikevaihto nousi jo yli viiden miljoonan. Suurimpina uusina aluevaltauksina oli Soneran kanssa käynnistetty teleliikenteen mobiililiittymien myynti sekä ACE Insuracen yhteistyön myötä vakuutusten myynti kuluttajille puhelimitse.
2010 Novia osallistui kansainväliseen Contact Center World:n kilpailuun. Edellisenä keväänä oli jo käyty tutustumassa Lontoon osakilpailuun vierailijoina ja johdolla oli muodostunut vaikutelma siitä, että yrityksen osaaminen itse asiassa kestäisi kansainvälisenkin vertailun. Päätettiin, että seuraavana vuonna osallistuttaisiin itse kisaan. Osallistuminen olisi samalla merkittävä yrityksen toimintojen arviointi- ja kehittämishanke.
Lontoon osakilpailu meni hienosti ja Novia palkittiin EMEA-alueen parhaana yleisessä sarjassa. Tämä tarkoitti finaalipaikkaa Las Vegasissa marraskuussa 2010, josta kotiin tuomisina oli niin ikään parhaan yrityksen palkinto – toimialan maailmanmestaruus yleisessä sarjassa! (ContactCenterWorld)
Kuopion sivutoimipaikka perustettiin helmikuussa 2011. Kuopiossa myytiin kännykkäliittymiä ja maksu-tv -kanavapaketteja.
Elokuussa 2011 yritys huomioitiin Oulun seudun Virkein Virma -palkinnolla ja lokakuussa Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjät ry palkitsi Novian Vuoden Yrittäjä -palkinnolla. Liikevaihtoa kertyi noin 7,5 M€ ja työntekijöitä oli enimmillään noin 320 henkilöä.
Novia nyt ja tulevaisuudessa
Tällä hetkellä Novia on innovatiivinen myynnin ja markkinoinnin palveluyritys. Toimimme Oulussa noin 30 henkilön voimin. Tuotamme puhelinmyynnin palveluita, asiakastarvekartoituksia, buukkausta sekä jalostamme näitä palveluita markkinointiautomatiikan keinoin tuottaen entistä parempaa lisäarvoa asiakkaillemme.
30 vuoden kokemuksen myötä me novialaiset olemme vahvoja ja alati kehittyviä ammattilaisia, jotka tekevät töitä tosissaan, mutta rennolla otteella ja pilke silmäkulmassa. Odotamme innolla, mitä seuraavat 30 vuotta tuovat tullessaan!
NOVIAN VISIO 2022
Visiomme on viiden vuoden kuluessa olla kehityksen eturintamassa kulkeva myynnin ja markkinoinnin kumppani, joka tuottaa päämiehilleen enemmän myyntiä ja lisää asiakkaita innovatiivisilla tavoilla hyödyntäen parhaita myynnin työkaluja.
Novian asiakkaita ja henkilökuntaa yhdistää intohimo saada aikaan enemmän ja parempia tuloksia, kustannustehokkaasti ja nopeasti.
Me novialaiset teemme asioita siksi, että voisimme saada onnistumisen kokemuksia, kasvaa ja kehittyä ihmisinä ja olla onnellisia.
Novia on kasvava, vakavarainen, kansainvälinen ja arvostettu myynnin ja markkinoinnin palveluyritys, joka on työntekijöilleen loistava työpaikka.
Intohimonamme on saada aikaan enemmän ja parempia myynnin tuloksia, nopeammin ja pienemmällä vaivalla. Olemme asiakkaillemme luotettava kumppani ja työntekijöillemme erityisen hyvä työpaikka.