Oletteko huomanneet, että viime aikoina on tullut paljon uusia termejä käyttöön? Tarkoitan sellaisia, joiden lyhenne päättyy kirjaimiin A – A ja S eli as a service, palveluna. SaaS eli software as a service, PaaS eli platform as a service ja yhtenä uusimmista MaaS eli mobility as a service, liikkuminen palveluna. Ehkä tämänkaltaisten termien viljeleminen on vain trendikästä, mutta kun pysähtyy miettimään, niin on siinä muutakin. Taustalla vaikuttaa varmasti se, että tänä päivänä halutaan hankkia asioita helposti ja mielellään maksetaan vaikka vähän extraa siitä, että itse ei tarvitse nähdä kovasti vaivaa.
Helppoa näistä AAS-palvelumalleista tekee se, että asiakas ostaa tarvitsemansa palvelun yhdeltä palveluntarjoajalta ja saa kaiken, mitä tarvitsee. Esimerkiksi tämä MaaS-systeemi tarkoittaa sitä, että asiakas haluaa päästä vaikkapa Etelä-Suomesta Lapissa sijaitsevaan mummolaan. Liikennevälineitä matkaan tarvitaan useita, mutta asiakkaan ei tarvitse ajatella asiaa sen pidemmälle kuin haluan päästä mummolaan. Asiakas ostaa vain yhden matkalipun, jolla hän pääsee kotiovelta mummon ovelle, vaikka matkan varrella käytettäisiin useita eri liikennevälineitä kuten junaa, lentokonetta ja taksia.
Perinteinen tapahan olisi ostaa junamatka yhdeltä toimijalta, lentolippu toiselta ja taksireissu kolmannelta sekä huolehtia itse siitä, että niiden aikataulut sopivat toisiinsa. Mahdollista olisi kai itsekin hoitaa koko mummolareissu. Ajaa omalla junalla lentokentälle, nousta siellä omaan lentokoneeseen, matkata ilmojen halki pohjoiseen ja kentältä omalla autolla mummolan pihaan. Ei kai siinä, jos on massia sen verran, että voi itselleen nämä kaikki laitteet hankkia ja osaa niitä vielä käyttää ja huoltaakin. Tai jos on ylimääräistä aikaa, niin voihan sitä vaikka kävellä sinne mummolaan.
Kaikessa liiketoiminnasa tarvitaan uusia asiakkaita
Uusien asiakkaiden hankinta on malliesimerkki sellaisesta toiminnasta, jota jokaisen yrityksen pitää aika ajoin tehdä. Jotta se olisi tuloksellista, siinäkin tarvitaan useita eri välineitä ja taitoja, tarvitaan myös aikaa ja jonkun verran rahaakin. Aika ja raha ovat rajallisia resursseja ja siksi niiden käyttö kannattaa suunnitella aina tarkkaan. Oma aika on järkevintä käyttää omaan ydinliiketoimintaan ja investoida rahaa siihen, että voi muut tarvittavat asiat hankkia sellaiselta yritykseltä, jonka ydinliiketoimintaa ne ovat.
Uusien asiakkaiden etsiminen ja löytäminen on tärkeää, mutta työlästä puuhaa. Se sisältää usein esimerkiksi kohderyhmän segmentointia, kylmäpuheluita, markkinakartoitusta, sähköposti ynnä muuta -markkinointia, aktiivista yhteydenpitoa, potentiaalisten asiakkaiden kuuntelemista, suoraa myyntityötä, kysymyksiin vastaamista, tapaamisten sopimista potentiaalisten asiakkaiden kanssa ja niin edelleen. Tähän tarvitaan tehokas soittojärjestelmä, puhelintyön ammattitaitoa, on oltava asiakkaiden tavoitettavissa, tarvitaan markkinointiautomaatikan järjestelmää, osaavaa henkilökuntaa, näkemystä, kehitysideoita ja kokemusta.
Onko sinun yritykselläsi aikaa, oikeat välineet ja ammattitaitoinen tiimi toteuttamaan nämä kaikki ja taas alusta uudelleen? Jos ei ole niin, ota yhteyttä meihin ja sano: Haluan saada uusia asiakkaita. Me hoidamme loput. Uusasiakashankinta on meidän ydinosaamista. Meillä on siihen tarvittavat välineet ja 30 vuoden kokemus. Jos trendien aallonharjalla halutaan olla, niin meidän palvelumme voidaan kiteyttää termiin NCaaS – uusia asiakkaita palveluna.
Uusi vuosi ja uudet kujeet, aletaanko etsimään uusia asiakkaita?
Olen toiminut Novian toimitusjohtajana 31.8.1995 alkaen. Johtamismallina minulla on henkilökunnan motivointi positiivisuuden kautta luomalla innostavia visioita, strategioita, tavoitteita ja kannustimia. Olen mielestäni palveluammatissa ja perustehtäväni on luoda olosuhteita, joissa onnistumista voi ilmetä. Organisaation osaamisen, prosessien ja toiminnan laadun kehittäminen on ollut minulle aina keskeisen tärkeää. Välillä liiankin pikkutarkkaan nipottamiseen saakka, mutta koitan oppia hyväksymään myös epätäydellisyyttä.
Toimitusjohtajakaudellani Novia on menestynyt mm. Suomen Parhaat Työpaikat listalla TOP 10 yrityksen joukossa viidesti (2009-2013), voittanut Contact Center toimialan maailmanmestaruuden (2011) ja valittu Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien Vuoden Yrittäjäksi (2012).
Vapaa-ajalla harrastan karatea, lenkkeilyä, kuntosalia, käyn laulutunneilla ja soittelen hieman kitaraa ja pianoa.
Lisää infoa minusta vaikkapa LinkedInistä