Tarvekartoitus elävästä elämästä

Nerokas perheenäiti oivalsi asiakastarvekartoituksen idean

Viime viikon sunnuntaina oli palmusunnuntai ja kaduilla kävi kuhina, kun pienet virpojanoidat kiersivät perinteisesti toivomassa terveyttä ja hyvää onnea naapurustossaan. Viime vuonna näihin aikoihin Sanomalehti Kaleva kirjoitti oululaisesta perheenäidistä, joka oli keksinyt hauskan tavan helpottaa virpojien työtä. Hän oli laittanut kerrostalon rappukäytävään naapureille viestin, jossa kehotettiin ripustamaan höyhen ovenkahvaan, jotta virpojat tietäisivät, mihin he ovat tervetulleita ja mitkä ovet voi suosiolla jättää väliin.

Kaikki osapuolet tyytyväisiä

Ehkä kyseinen perheenäiti oli myyntialalla tai sitten hän vain ajatteli järkevästi ja keksi nokkelan keinon tehdä virpomisesta helpompaa. Lasten ei tarvinnut käydä turhaan soittelemassa ovikelloa sellaisten ovien takana, missä asukkaat eivät olleet kotona tai missä ei vain haluttu ottaa vastaan virpojia. Virpojien reitti kulki onnistumisesta toiseen ja palkkana oli pääsiäisherkkujen lisäksi iloinen mieli.

Ne naapurit, jotka olivat varautuneet palmusunnuntain perinteeseen hankkimalla suklaamunia ja muita herkkuja, olivat varmasti mielissään, kun iloiset ja hyväntuuliset virpojat kävivät toivottamassa hyvää pääsiäistä. Päivä oli varmasti tavallista mukavampi myös niille henkilöille, jotka eivät halua avata oveaan pikkunoidille, sillä ovikello ei soinut, eikä heidän tarvinnut pitkin päivää tuntea pistosta omassatunnossaan.

Asiakastarvekartoituksella tuotetaan liidejä ja tehostetaan myyntiä

Asiakastarvekartoituksessa on täsmälleen sama idea, kuin tässä virpomisen tehostamiskeinossa:

  1. Otetaan sopiva otanta potentiaalisesta asiakaskunnasta.
  2. Selvitetään, onko näillä prospekteilla tarvetta yrityksen tarjoamille tuotteille tai palveluille.
  3. Panostetaan myyntiresurssit niihin prospekteihin, joilla tarve tai kiinnostus on olemassa.

Toimimalla tällä tavalla, on aivan selvää, että myyntitulokset paranevat. Myyntihenkilökunta käyttää rajallisen aikansa kuumiin liideihin eli niihin prospekteihin, jotka ovat jo osoittaneet olevansa kiinnostuneita yrityksen tarjonnasta, joten myyntityö on tehokkaampaa. Prospektit saavat haluamansa ja myyjillä kauppa käy! Asiakastapaamisista poistuu vain tyytyväisiä asiakkaita ja tyytyväisiä myyjiä.

Ulkoistettu kartoitus säästää aikaa

Novian ammattitaitoinen PreSales-tiimi on asiakastarvekartoitusten huippuosaaja. Me hankimme teille kuumimmat liidit potentiaalisen asiakasmassan joukosta, jolloin teidän aikanne säästyy siihen, mitä itse osaatte parhaiten. Saatte käyttöönne tuoretta tietoa markkinoilta, jolloin tiedätte keneen kannattaa ottaa yhteyttä heti, keneen myöhemmin ja keneen ei ollenkaan. Kun asiakaskontaktoinnin ammattilaiset tekevät kartoitustyön, saavat uudet, potentiaaliset asiakkaanne positiivisen ja aktiivisen mielikuvan yrityksestänne.

Me Novialla olemme integroineet perinteisen telemarkkinoinnin ja nykyaikaisen digitaalisen markkinoinnin keinot huikean tehokkaaksi palvelukokonaisuudeksi. Kartoituspuhelun yhteydessä prospekteilta kysytään sähköpostiosoite ja pyydetään lupa sähköiselle markkinoinnille. Tällä tavoin toimimalla saadaan kartoituspuheluista enemmän hyötyä irti. Ne, joilla tarve ei ole juuri nyt ajankohtainen, liitetään postituslistalle ja heidän mielenkiintoaan ruokitaan kiinnostavalla uutiskirjemarkkinoinnilla ja inbound-markkinoinnin keinoilla. Osa näistä prospekteista saadaan ostoputkeen sitten hieman myöhemmin. Haluamme tarjota teille parasta mahdollista palvelua ja auttaa teitä myymään enemmän.

Ota yhteyttä, niin pyöräytetään mylly käyntiin!

Iloista ja herkullista pääsiäistä!
Toivottaa Novian PreSales-tiimi

(Alkuperäistä blogitekstiä on päivitetty 20.3.2018)