Onko buukkauspalvelun hankinta ajankohtainen?
Buukkauspalvelun hankinta mielessä? Hieno juttu. Jotta sinulla olisi riittävästi faktoja päätöksen tekemistä varten, kokosimme tähän yleisimmät kysymykset, joita meiltä kysytään, silloin kun buukkauksen ulkoistamista puntaroidaan. Jos et ole aiemmin buukkauspalvelua käyttänyt tai joku asia muuten askarruttaa, niin katsoppa löytyykö vastauksia tästä. Voit myös ladata itsellesi ilmaisen oppaan buukkauspalvelun hankkimiseen ja muuta materiaalia päätöksenteon tueksi.
Miksi buukkaaminen kannattaa ulkoistaa?
Minkälaisille toimialoille buukkauspalvelu sopii?
Montako tapaamista pitää vähintään tilata?
Meidän toimiala on niin spesifi, löytyykö teidän buukkareilta kokemusta meidän alalta?
Minkälainen tiimi teillä on?
Miten varmistetaan, että tapaamiset ovat hyviä?
Miten löydetään oikea päättäjä organisaatiosta?
Miten hoidetaan kalenterointi?
Mitä sitten, jos tapaaminen peruuntuu?
Miksi buukkaaminen kannattaa ulkoistaa?
- Ulkoistettu buukkaus tehostaa oman myyntiorganisaation ajankäyttöä ja maksimoi myyjien varsinaiseen myyntityöhön käyttämän ajan.
- Asiakastapaamisten määrän kasvu on suoraan verrannollinen myyntimäärien lisääntymiseen.
- Asiantuntijat ja myyjät eivät yleensä pidä buukkaamisesta, vaikka asiakastapaamisissa tekevätkin loistavaa työtä.
Minkälaisille toimialoille buukkauspalvelu sopii?
Buukkauspalvelu sopii sellaisille toimialoille, joissa keskimääräinen kaupan koko ei ole aivan pieni eli on karkeasti arvioiden sadoista euroista ylöspäin. Alan pitää olla myös sellainen, jossa asiakkaan kanssa tapaaminen (kasvotusten tai etänä) tosiasiassa parantaa kaupan syntymisen mahdollisuuksia. Buukkauspalvelun käyttäjät ovat yleensä aktiivisesti etsimässä ja herättämässä markkinoilta kysyntää ja buukkauksen avulla avataankin usein sellaisia ovia, jotka muuten eivät aukeaisi. Me Novialla keskitymme tekemään b-to-b buukkausta. Asiantuntijayritykset, ohjelmistotalot, järjestelmätoimittajat ja erilaisia yrityspalveluita tuottavat firmat ovat tyypillisiä asiakkaitamme. Tutustu referenssitarinoihin.
Paljonko buukkaus maksaa?
Hinnoittelu riippuu pitkälti siitä, minkälaisten asiakkaiden kanssa tapaamisia halutaan saada. Yhden henkilön toiminimiyritykset on helppo tavoittaa ja heille löytää sopivan ajan helposti verrattuna pörssiyhtiöiden c-tason johtajiin. Siksi eri kokoisiin yrityksiin sovittavat tapaamiset ovat eri hintaisia. Koska kaupan kokokin on pörssiyritysten kanssa todennäköisesti suurempi, kannattaa tapaamisesta maksaa enemmän. Yhteistyön aloitusmaksu sisältää koulutukset, kohderyhmät, aloituspalaverit, ennakkokyselyn, spiikin yms. valmistelu- ja hallinnolliset tehtävät. Lataa buukkauspalveluhinnasto ja muuta materiaalia täältä.
Montako tapaamista pitää vähintään tilata?
Me uskomme pitempiaikaisen kumppanuuden tuottavan enemmän tulosta, kuin lyhyiden kampanjoiden, joissa tilataan x kappaletta tapaamisia. Kuukausikohtaiset tavoitteet määritellään aina yhdessä ja tarvittaessa buukkaus voi olla välillä kokonaan tauollakin. Moni kumppanuus alkaa kuitenkin siten, että tehdään ensin pienimuotoinen pilottikampanja, jonka onnistuttua jatketaan toistaiseksi voimassa olevalla kumppanuudella. Vaikka buukkaustarpeenne olisi pienehkö tai kausiluontoinen, ota rohkeasti yhteyttä, niin etsitään sopiva ratkaisu juuri teidän tarpeeseen.
Meidän toimiala on niin spesifi, löytyykö teidän buukkareilta kokemusta meidän alalta?
Yli 30-vuotisen historiamme aikana olemme ehtineet tehdä lukuisia buukkaus- ja myyntitoimeksiantoja varmastikin kaikille mahdollisille toimialoille. Mutta ei meillä tietenkään ole kaikkien toimialojen asiantuntijoita buukkareina. Oleellisinta ei ole se, että buukkari tuntee buukattavan tuotteen tai palvelun läpikotaisin, vaan se, että hän osaa herättää kiinnostuksen ja tunnistaa ostotarpeen. Mikäli prospekti kysyy buukkarilta vaikeita kysymyksiä, on selkeää, että kiinnostus on herännyt ja kannattaa buukata tapaaminen varsinaisen asiantuntijan kanssa. Jos myyjä itse buukkaa tapaamisia itselleen, on aina vaara siitä, että puhelu muuttuu myyntipuheluksi. Ulkoistamalla buukkauksen, varmistetaan se, että myyntityö tehdään vasta tapaamisessa. Tutustu referenssitarinoihin.
Minkälainen tiimi teillä on?
Tiimissämme on ennen kaikkea puhelintyön ja myynnin ammattilaisia. Moni buukkareistamme on ollut jo pitkään Novialla töissä (keskimäärin 2 vuotta), joten kokemusta on kertynyt jos jonkinlaisesta buukkaus- ja myyntiprojektista. Suuri osa buukkareistamme on tehnyt itsekin myyntiä. Sen vuoksi he osaavat johtaa keskustelua sopivilla kysymyksillä ja viedä prospektia kohti tapaamisen klousaamista.
Miten varmistetaan, että tapaamiset ovat hyviä?
On erittäin turhauttavaa valmistautua tapaamiseen ja ajaa vaikka 100 kilometriä tapaamispaikkaan vain huomatakseen, että vastapuolta ei voisi vähempää kiinnostaa. Tämän me vältämme huolellisella ennakkotyöllä, sujuvilla prosesseilla ja kartoittavilla buukkauspuheluilla. Ollaan väärillä raiteilla, jos keskitytään aggressiivisesti myymään tapaaminen sillä perusteella, että “edustaja nyt sattuu olemaan siinä naapurustossa, niin saa varmaan teidänkin luona piipahtaa”. Meidän buukkarit selvittävät asiakkaan tilanteen ja tarpeet sekä herättävät kiinnostuksen. Me varmistamme myös sen, että myyjä voi valmistautua tapaamiseen ja tutustua prospektiin mahdollisimman hyvin jo ennen tapaamista: 1) Myyjä saa tapaamisvahvistuksen yhteydessä pääkohdat puhelun sisällöstä. 2) Yhteistyössä laadittu ennakkokysely lähetetään prospektille ja kyselyn vastaukset lähetetään suoraan myyjälle. Lisäksi automatisoitu prosessimme muistuttaa prospektia tekstiviestillä ennen tapaamista, jotta mahdolliset aikataulumuutokset voidaan tehdä ajoissa. Tähän liittyvä blogiteksti (Buukkaaminen ei ole enää arpapeliä) kannattaa myös lukea.
Miten löydetään oikea päättäjä organisaatiosta?
Yhteistyön alussa on hyvä pohtia, millä tittelillä toimivia henkilöitä yleisesti ottaen halutaan tavoittaa. Osalle johtoportaan ihmisistä löytyy yhteystiedot käyttämistämme tietokannoista. Mikäli suoraa puhelinnumeroa ei etukäteen saada tai ei voida varmuudella sanoa, että aina on tavoiteltava tietyn tittelin mukaista henkilöä, buukkari soittaa vaihteeseen ja selvittää, kuka kyseisessä organisaatiossa on oikea henkilö ja hankkii suoran puhelinnumeron tälle. Buukkarit varmistavat aina, että keskustelevat sellaisen henkilön kanssa, joka tekee päätöksiä kyseessä olevassa asiassa.
Miten hoidetaan kalenterointi?
Meillä on soittojärjestelmän sisäinen tapaamiskalenteri käytössä, sillä se helpottaa buukkarin työtä. Tähän kalenteriin voidaan usein suoraan integroida asiakkaamme myyjien kalenterit, jotta buukkari tietää, mihin ajankohtiin voi tapaamisia sopia. Voidaan myös tehdä niin, että sovitaan tietyt viikonpäivät, joihin tapaamisia voi sopia ja muut päivät jätetään tapaamisista vapaiksi. Sopiva tapa kalenteroinnille löytyy aina, riippumatta siitä, minkälainen kalenteri asiakkaamme myyjillä on käytössä.
Mitä sitten, jos tapaaminen peruuntuu?
Mikäli tapaaminen peruuntuu aikataulujen päällekkäisyyksien tai vaikka sairastumisen vuoksi, sovitaan uusi tapaamisaika. Jos prospekti muuttaa mielensä, eikä haluakaan tapaamista, buukkia ei laskuteta. Jos tapaaminen toteutuu, mutta se on huono, kuunnellaan buukkauspuhelu ja tarkistetaan, onko buukkari toiminut annettujen ohjeiden mukaan. Jos näin ei ole tapahtunut, tapaamista ei laskuteta. Meidän työllämme on laatutakuu, sillä perimmäinen tavoitteemme on edesauttaa yrityksenne kasvua ja myyntitulosten parantumista.
Tutustu myös Novian arvoihin, jotka ohjaavat kaikkea päivittäistä tekemistämme.
Joko olet valmis viemään päätöksentekoa eteenpäin? Ota meihin yhteyttä, niin jatketaan pohtimista yhdessä.
Lataa materiaalia Ota yhteyttä

Olen toiminut Novian toimitusjohtajana 31.8.1995 alkaen. Johtamismallina minulla on henkilökunnan motivointi positiivisuuden kautta luomalla innostavia visioita, strategioita, tavoitteita ja kannustimia. Olen mielestäni palveluammatissa ja perustehtäväni on luoda olosuhteita, joissa onnistumista voi ilmetä. Organisaation osaamisen, prosessien ja toiminnan laadun kehittäminen on ollut minulle aina keskeisen tärkeää. Välillä liiankin pikkutarkkaan nipottamiseen saakka, mutta koitan oppia hyväksymään myös epätäydellisyyttä.
Toimitusjohtajakaudellani Novia on menestynyt mm. Suomen Parhaat Työpaikat listalla TOP 10 yrityksen joukossa viidesti (2009-2013), voittanut Contact Center toimialan maailmanmestaruuden (2011) ja valittu Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien Vuoden Yrittäjäksi (2012).
Vapaa-ajalla harrastan kuntosalia ja soittelen hieman kitaraa.
Lisää infoa minusta vaikkapa LinkedInistä