Ratkaiseeko automaatio ongelmasi?

Ratkaiseeko automaatio ongelmasi?

Istuin äsken töistä tultuani sohvalla ja katselin televisiota. Samalla tiskikone pesi astioita, pesukone pyöritti pyykkejä puhtaaksi ja robotti-imuri huristeli lattialla epäsäännöllistä reittiään villakoirien perässä. Paljon tuli tehdyksi ja silti sain itselleni hetken omaa aikaa. Ajatelkaapa, jos kaikki tämä pitäisi tehdä itse. Jynssätä padat ja kattilat, pestä pyykit käsin ja säntäillä imurin kanssa huoneesta toiseen. Asiat pitäisi tehdä yksi kerrallaan ja kun olisin kaikki nämä työt tehnyt, en varmasti muuta sinä iltana ehtisikään. Onneksi joku on aikanaan alkanut miettiä, miten kotitöitä voisi delegoida koneille ja jopa automatisoida.

Sama onni on kohdannut yritysmaailmaa. Joku viisas on alkanut kaipaamaan, että olisi sitä omaa aikaa eli aikaa keskittyä yrityksen ydinosaamiseen, sen kehittämiseen ja asiakkaiden palvelemiseen. Moni oman alansa asiantuntija nauttii nimenomaan siitä, että saa tehdä sitä mitä parhaiten osaa – kädet savessa ja kelloon katsomatta, markkinoinnista viis! Liiketoiminnan perusedellytys on kuitenkin se, että asiakkaita saadaan hankittua lisää. Omasta huippuosaamisestaan pitää kertoa mahdollisimman laajasti potentiaalisille uusille asiakkaille ja pyrkiä hankkiutumaan näiden kanssa vuorovaikutukseen ja asiakassuhteeseen. Kovalla vaivalla synnytettyä asiakassuhdetta pitää sittemmin hoitaa, jotta se kasvaa ja kukoistaa. Nukkuvillekin asiakkuuksille tulisi löytyä aikaa.

Mitä markkinointiautomaatio tekee?

Markkinoinnin automaatio on luotu palvelemaan yritystäsi, pitämään huolta asiakkaistasi ja houkuttelemaan uusia asiakkaita. Kaikki tämä tapahtuu samalla, kun sinä teet sen, mitä parhaiten osaat. Suuri osa asiakasviestinnästä on mahdollista siirtää markkinoinnin automaation tehtäväksi. Lopulta se tarjoilee sinulle lähes valmiin asiakkaan eli lämpimän liidin silloin, kun tarvitaan enää viimeinen silaus asiakassuhteen synnyttämiseksi.

Yksinkertaisimmillaan markkinoinnin automaatio voi pyörähtää käyntiin periaatteessa kahdella eri tavalla:

  1. Potentiaalinen asiakas eli prospekti on (varovaisen) aktiivinen. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi kyselyyn vastaamista, hinnaston tai esitteen lataamista tai uutiskirjelistalle liittymistä. Automaatio alkaa ennaltamääritellyllä syklillä lähettää prospektille tämän käytöksen ja kiinnostuksen mukaista sisältöä sähköpostilla tai muissa markkinointikanavissa.
  2. Yritys itse on aktiivinen ja pyrkii herättämään kohdeyleisön mielenkiinnon. Tämä voi tapahtua esimerkiksi lähettämällä uutiskirje olemassa oleville kontakteille. Markkinointiautomaatio seuraa näiden kontaktien käyttäytymistä ja lähettää mahdollisesti lisää kiinnostavaa sisältöä ja rohkaisee aktiivisempaan toimintaan.

Kun prospekti tai kontakti osoittaa riittävän suurta kiinnostusta, järjestelmä ilmoittaa sinulle, että tähän henkilöön kannattaa olla nyt yhteydessä. Ilmoitus henkilökohtaisen kontaktoinnin tarpeesta voi olla niinkin simppeli, että prospekti täyttää yhteydenottopyyntölomakkeen, jolloin ei liene epäselvää, että kiinnostus on herännyt. Harvoin kuitenkaan aivan kauppojen klousaukseen saakka päästään ilman henkilökohtaista myyntityötä, mutta markkinointiautomatiikan lämmittämä liidi on myyjälle varmasti helpompi kotiuttaa kaupaksi, kuin satunnainen kylmäkontaktoinnin kohde.

Onko markkinointiautomaatio ratkaisu?

Alkuperäinen ongelmahan tässä tarinassa oli se, että yrityksellä ei ole aikaa, osaamista tai halukkuutta markkinoida omaa osaamistaan. Markkinoinnin automaatio ei yksistään ole tähän ratkaisu. Sen käyttökin vaatii aikaa, perehtymistä, ideoita, näkemystä ja jatkuvaa kehittämistä. Mikäli on ajatuksena aloittaa uutiskirjeiden lähettäminen, niin tarvitaan vielä sähköpostiosoitteet, mihin niitä lähetetään.

Me Novialla tarjoamme asiakkaillemme markkinointiautomaation palveluita siinä laajuudessa, mikä kullekin on tarpeen.

  • Useimmiten aloitamme siitä, että kontaktoimme potentiaalisia asiakaskohderyhmiä puhelimitse. Samalla, kun kartoitamme asiakkaiden tarvetta, tilannetta ja kiinnostusta, kartutamme kontaktilistaa ja sähköpostiosoitteistoa.
  • Lisäksi suunnittelemme, tuotamme sisältöjä, lähetämme uutiskirjeitä, ideoimme, toteutamme, aktivoimme ja tarvittaessa myös kontaktoimme lämmitetyt liidit.

Tämä kaikki tapahtuu sillä aikaa, kun sinä keskityt omaan liiketoimintaasi. Ota yhteyttä meihin, niin räätälöidään yrityksellesi sopiva setti automatiikkaa, digiä ja perinteistä telemarkkinointia. Laitetaan myyntisi rokkaamaan!

P.S. Sillä aikaa, kun kirjoitin tämän tekstin, niin koneet hoitivat pakolliset kotityöt. Minä sain aikaa tehdä sitä, mistä tykkään.

 

Eeva Suojanen
Työssäni riemastun siitä, että asiat sujuvat niin kuin ne on suunniteltu. Vapaa-aikanani viihdyn parhaiten kotona - tai lempibändin livekeikalla. Novialla vastaan päämiesprojektien valmistelusta, raportoinnista ja laskutuksesta.