Mitä tehdä, kun massamarkkinointi ei osu?
Viime viikolla kaksi eri optikkoliikettä lähestyi minua markkinointimielellä. Ensimmäinen lähetti modernisti tekstiviestin. Muistuttivat, jotta olisiko aika käydä veloituksetta näöntarkastuksessa. Samalla tarjosivat 50 prosentin alennusta silmälaseista. Kilpaileva optikkoliike luotti perinteisempään mainontaan ja lähetti kotiosoitteeseeni henkilökohtaisen mainoskirjeen. Tarjous oli käytännössä sama, kuin ensimmäisellä ja mukana oli alennuskuponki.
Kumpikaan näistä markkinointiviesteistä ei aiheuttanut minkäänlaista kiinnostuksen tai ostohalukkuuden heräämistä. Olen hankkinut uudet silmälasit noin 3 kuukautta sitten, eli molemmat optikkoliikkeet olivat auttamatta myöhässä. Olen tyytyväinen uusiin laseihini, enkä harkitse uutta silmälasihankintaa ainakaan vuoteen. Tai jopa kahteen vuoteen. Aurinkolasitkin olen ostanut viime kesänä, joten sitäkään tarvetta ei ole ihan hetkeen tulossa.
En muista, olenko näiden kummankaan liikkeen palveluita koskaan käyttänyt. En voi siis arvioida minkälaisella asiakaslistalla olin. Jos olin niin sanotulla kylmällä, potentiaalisten asiakkaiden listalla, olin todennäköisesti yksi tuhansista tai kymmenistätuhansista mainosviestin saajista. Oikeastaan toivon, että en ollut yritysten omassa, vanhojen asiakkaiden rekisterissä, sillä siinä tapauksessa asiakassuhdettani on hoidettu varsin kehnosti ja harvakseltaan.
Kohdistamalla saat tuloksia aikaan pienemmällä vaivalla
Kuluttajabisneksessä markkinointipanostukset ovat usein tämäntyyppistä massamarkkinointia ja suoranaista hakuammuntaa. Potentiaalista asiakaskuntaa on valtavasti, eikä ole käytännössä mahdollista kartoittaa jokaisen potentiaalisen asiakkaan tilannetta ja tarvetta. Lähetetään vain tarpeeksi paljon markkinointiviestejä, niin kyllä sieltä joku osuu sellaiseen asiakkaaseen, jolla ostotarve on juuri nyt ja kaupat syntyvät. Samalla rahallisella panostuksella, mikä uppoaa massamarkkinointiin voisi kuitenkin kartoittaa suppeamman asiakaskohderyhmän tarpeita, kohdistaa markkinointitoimenpiteet oikea-aikaisesti ja saada määrällisesti vähintään saman verran osumia, kuin massaviestinnällä.
B-to-B -markkinoilla tilanne on yleensä jo lähtökohtaisestikin toisenlainen. Potentiaalisten asiakkaiden määrä on rajatumpi ja on hyvinkin mahdollista kartoittaa yksittäisten asiakkaiden tilannetta ja mahdollisen ostotarpeen ajankohtaa. Nykyaikaisilla markkinointiautomatiikan ratkaisuilla pidetään yllä asiakkaiden kiinnostusta ja napataan talteen signaaleja, jotka kertovat ostohalukkuuden heräämisestä. Kun aika on oikea, myyntityö on helpompaa ja tulosta tulee.
Nykyään on jo paljon erilaisia tapoja kerätä tietoa asiakkaiden tarpeista ja kohdistaa saadun tiedon avulla markkinointia osuvampaan kohderyhmään, otollisempaan ajankohtaan ja päästää myyntimiehet töihin silloin, kun ostohalukkuus on olemassa. Anna meidän auttaa sinua tässä.
Ota yhteyttä, niin mietitään yhdessä, mikä ratkaisu palvelisi teitä parhaiten!
Olen toiminut Novian toimitusjohtajana 31.8.1995 alkaen. Johtamismallina minulla on henkilökunnan motivointi positiivisuuden kautta luomalla innostavia visioita, strategioita, tavoitteita ja kannustimia. Olen mielestäni palveluammatissa ja perustehtäväni on luoda olosuhteita, joissa onnistumista voi ilmetä. Organisaation osaamisen, prosessien ja toiminnan laadun kehittäminen on ollut minulle aina keskeisen tärkeää. Välillä liiankin pikkutarkkaan nipottamiseen saakka, mutta koitan oppia hyväksymään myös epätäydellisyyttä.
Toimitusjohtajakaudellani Novia on menestynyt mm. Suomen Parhaat Työpaikat listalla TOP 10 yrityksen joukossa viidesti (2009-2013), voittanut Contact Center toimialan maailmanmestaruuden (2011) ja valittu Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien Vuoden Yrittäjäksi (2012).
Vapaa-ajalla harrastan karatea, lenkkeilyä, kuntosalia, käyn laulutunneilla ja soittelen hieman kitaraa ja pianoa.
Lisää infoa minusta vaikkapa LinkedInistä