fbpx

Miten mittaat outboundin tuloksia?

Yritysten välisessä myynnissä ja markkinoinnissa outbound tarkoittaa sitä, että myyyjäosapuoli on aktiivinen aloitteentekijä. Myyjä ottaa siis yhteyttä potentiaaliseen asiakkaaseen. Yleisimpiä kontaktointitapoja ovat puhelut ja sähköpostiviestit, mutta yleensä tarvitaan molempia. Outboundilla voidaan toteuttaa monenlaisia myynti- ja markkinointikampanjoita tehokkaasti ja nopeasti. Outboundin tulosten mittaaminen on huomattavan helppoa. Tuloksia syntyy yleensä varsin nopeasti ja ne ovat konkreettisia.

Outboundin tulosten mittaaminen

Perinteinen puhelinmyyntinä toteutettu myyntikampanja on hyvä tapa tavoittaa suuri määrä potentiaalista asiakaskuntaa ja sitä voi hyödyntää hyvinkin monenlaisten tuotteiden ja palveluiden myynnissä. Kampanjan tulokset ovat selkeästi mitattavia. Kauppojen lukumäärä ja myyntieurot kertovat yksinkertaista tarinaa kampanjan onnistumisesta. Jos käyttää ulkoista myyntikumppania, kampanjan kustannus on sovittu prosenttiosuus myyntieuroista sekä mahdollinen kampanjan käynnistämismaksu. Jos tehdään puhelinmyyntiä oman talon sisällä, pitää kustannuksina ajatella myyjien palkkiot, työsuhteiden sivukulut, puhelinkulut, osa vuokrakuluista ja niin edelleen.

Asiakaskäyntien sopiminen myyjille on toinen varsin yleinen outbound-toimenpide b2b -myynnissä. Moni tuote tai palvelu on luonteeltaan sellainen, että kaupankäynti vaatii myyjän ja potentiaalisen asiakkaan tapaamista kasvokkain. Buukkauskampanjan lopulliset tulokset selviävät sitten, kun tapaamisissa on käyty ja niissä alkaneet myyntiprosessit on saatettu loppuun. Lyhyellä aikavälillä buukkauskampanjan tuloksia voi seurata sovittujen tapaamisten lukumäärällä ja pidemmällä aikavälillä tulokset näkyvät myyntieurojen muodossa. Jälleen kerran kampanjan kustannusten laskeminen on monimutkaisempaa, jos käytetään omia työsuhteessa olevia buukkareita. Ulkoistetun buukkauskampanjan kustannukset ovat selkeitä: tyypillisesti mahdollinen aloitusmaksu ja sovittu euromääräinen hinta per buukattu tapaaminen.

Asiakastarvekartoituksen konkreettisena tuloksena saadaan liidejä. Liidit luokitellaan tavallisesti kolmeen ryhmään: kuumat, lämpimät ja kylmät. Kun kuumimmat liidit annetaan myynnin työstettäväksi, on taas helppo laskea montako myyntieuroa liideistä lyhyellä aikajänteellä kotiutuu. Lämpimät liidit tarkoittavat sellaisia potentiaalisia asiakkaita, jotka ovat vasta vähän kiinnostuneita tai mahdollinen hankinta-ajankohta on tulossa myöhemmin. Yleensä lämpimät liidit vaativat markkinointitoimenpiteitä ja aikaa, jotta niistä saadaan ostavia asiakkaita – jos saadaan sittenkään. Näiden kohdalla tulosten seuraaminen on haastavampaa tai se vie ainakin enemmän aikaa. Kylmät liidit eivät tuota myyntieuroja lainkaan.

Outboundin muut vaikutukset

Aktiivisen ja ammattitaitoisen outbound-toiminnan “sivutuotteena” syntyy lisäksi tuloksia, joiden mittaaminen on vaikeaa, mutta joilla on positiivista vaikutusta yrityksen tulevaisuuteen.

  • Yritys saa markkinoilta monenlaista informaatiota, palautetta, vinkkejä ja ideoita, joita se voi hyödyntää kehittämistyössä.
  • Yrityksen tunnettuus lisääntyy. Laadukkaista ensikontakteista voi pitkällä aikavälillä syntyä arvokkaita asiakassuhteita.
  • Yrityksestä muodostuu markkinoille aktiivinen ja asiantunteva kuva.
  • Mikäli outbound otetaan haltuun ulkoistamalla toimenpiteet ammattilaiselle, voidaan yrityksessä keskittyä omaan ydinliiketoimintaan, jolloin aikaa ja rahaa säästyy.

Novia Finland on kokenut outbound-palveluita tarjoava yritys. Jos yrityksessäsi on tarve saada nopeasti myynti nousuun, Novian outbound -ammattilaiset ovat vain puhelinsoiton päässä. Mietitään yhdessä, mikä on teidän tilanteessa tuottavin outbound-ratkaisu!

Ota yhteyttä