Parjatun puhelinmyyntityön parhaat puolet

Novia Finland on yksi pisimpään Suomessa toimineita telemarkkinointialan yrityksiä. Olemme yli 30 vuoden historiamme aikana toteuttaneet lukuisia myynti-, varainhankinta-, buukkaus– ja kartoituskampanjoita sekä kuluttaja- että yritysmarkkinoilla. Puhelinmyyjä on yksi parjatuimmista ammateista ja siihen on varmasti monia syitä. Kaikki yritykset tällä alalla eivät ole liikkeellä rehellisin perustein ja on todellakin harmi, että nämä muutamat huijarifirmat vetävät koko alan maineen alas.

Puhelinmyyntityö sopii monille

Meillä on töissä hyvin monenlaista väkeä. Opiskelijat tekevät usein osa-aikaisia töitä, vastavalmistuneet kartuttavat myyntiosaamista kokopäiväisessä työssä, hieman kokeneemmat henkilöt hakevat uutta virtaa työuralle ja varttuneimmat meistä lopettelevat työuransa opettelemalla vielä jotakin uutta. Osa novialaisista käy meillä lyhyen aikaa ja jatkaa sitten uraansa eri alalla, mutta moni meistä on jo vuosia tehnyt puhelinmyyntityötä – rakkaudesta myyntiin. Värikäs työporukkamme tulee hienosti toimeen, viihtyy iloisessa meiningissä ja oppii uusia asioita. Voit tutustua novialaisiin tarkemmin lukemalla työntekijäesittelyitä.

Mitä voit oppia puhelinmyyntityössä?

Kun seuraan novialaisten puhelintyön ammattilaisten työskentelyä, näen päivittäin, miten nämä ihmiset oppivat, kehittyvät ja menestyvät työssään. Tärkeimmät taidot, joita puhelinmyyntityössä oppii, ovat sen verran universaalia kamaa, että niitä voi hyödyntää kaikissa työtehtävissä ja monilla muillakin elämän osa-alueilla.

  • llmaisutaito. Puhelinmyyjän työssä oppii todellakin puhumaan ja ilmaisemaan itseään. Sanat ja äänenkäyttö ovat tärkeässä roolissa, kun et voi muilla tavoin asiakkaalle kommunikoida. Hieman ujompikin ihminen pärjää, koska asiakkaita ei tarvitse kohdata kasvokkain.
  • Kuuntelutaito. Ihmisellä on kaksi korvaa ja yksi suu, koska kuunteleminen on tärkeämpää kuin puhuminen. Puhelinmyyjänä opit kuuntelemaan tarkasti, mitä toinen osapuoli sanoo. Koska et näe asiakasta, joudut turvautumaan ainoastaan siihen, mitä kuulet. Opit löytämään asiakkaan kertomista asioista ne tärkeimmät seikat oman työsi kannalta.
  • Perustelutaito. Puhelinmyyntityössä opit perustelemaan oman asiasi vakuuttavasti ja kertomaan asiakkaalle juuri ne argumentit, jotka hänen kohdallaan ratkaisevat kaupan klousaantumisen. Jokainen myyntitilanne on omanlaisensa eivätkä samat perustelut pure kaikkiin.
  • Myyntitekniikka. Myyntityön lainalaisuudet ovat pohjimmiltaan aina samat; olipa kyseessä myyntityö puhelimitse tai kasvotusten – kuluttajille tai yrityksille. Itseasiassa myyntitekniikan osaamista tarvitset usein, vaikka et myyntityötä tekisikään. Esimerkiksi omien ideoiden eteenpäin vieminen on myyntiä, työhaastattelu on myyntitilanne ja niin edelleen.
  • Epäonnistuminen. Jokainen myyjä epäonnistuu joskus. Aina ei voi voittaa – ei edes joka kerta. Puhelinmyyjänä harjaannut käsittelemään epäonnistumista ja oppimaan virheistä. Epäonnistumisia ei pidä ottaa liian vakavasti. Oikea tapa suhtautua niihin on se, että pyrkii löytämään omat kehittymisen tarpeet ja että tekee töitä sen eteen, että oppii koko ajan lisää.

Kun itse tulin Novialle töihin lähes kahdeksan vuotta sitten, esimieheni sanoi: Tiedät varmasti, että myyntityö ei ole helppoa. Kun se tehdään puhelimitse, se on vielä vaikeampaa. Tämä pitää todella paikkansa, mutta oikealla asenteella ja hyvällä ohjauksella kuka tahansa voi oppia hyväksi puhelinmyyjäksi. Ja siitä taidosta on takuulla hyötyä kaikilla aloilla ja elämässä muutenkin. Tervetuloa Novialle oppimaan myyntityön salat!

Katso avoimet työpaikat Täytä työhakemus

Liity rekrytoinnin uutiskirjelistalle

(Artikkelia päivitetty 26.9.2018)