fbpx

Eteneminen uralla osa-aikaisesta kuluttajamyyjästä yritysmyynnin vuoden myyjäksi

Tällä kertaa esittelyvuorossa on Joni, joka tekee mahtavaa tulosta pelastushelikopteri Aslakin tukituotemyynnissä. Joni valittiin tänä vuonna yhdeksi kolmesta Vuoden Myyjästä ja palkittiin hyvästä työstä Novian pikkujouluissa. Toissa vuonna Joni sai Vuoden Tulokas -diplomin, eli nuori mies on onnistunut myyntityössä jo pidemmän aikaa.

Myyntiuran alussa on oltava sinnikäs

Joni itse muistelee, että Novia-uran alkuaikoina onnistumisen merkit olivat ilmassa heti alusta asti. Monella myyjällä on ura alkanut samaan tapaan kuin Jonilla: Ensin alkuinnostuksen huumassa myynti lähtee hyvin käyntiin, mutta alun jälkeen tulee selkeä notkahdus. Tässä kohtaa mitataan se, kenestä on myyjäksi ja kenestä ei. Myynti ei nimittäin onnistu itsestään. Töitä on tehtävä ja apua pyydettävä, jos haasteita tulee. Jonin vinkit aloitteleville myyjille ovatkin varsin osuvia:

  1. Pitää jaksaa sinnikkäästi tehdä töitä ja opetella myyntiä. Ei se aina heti lähde vauhtiin.
  2. Seuraa niitä myyjiä, jotka on olleet työssä pidempään. Kannattaa kysyä heiltä vinkkejä ja muistaa, että joskus hekin ovat aloittaneet nollasta.

Joni aloitti työt Novialla vuoden 2016 alkupuolella päästyään armeijasta. Taustalla vaikutti hyvä kokemus Noviasta yläasteaikana suoritetun TET-harjoittelun ajalta. Tarkoituksena oli tehdä myyntityötä vain sen aikaa, että löytäisi oman alan eli rakennusalan töitä. Joni on kuitenkin viihtynyt Novialla niin hyvin, ettei lähtenytkään omalle alalle töihin, vaikka työtarjouksia tulikin. Rakennusalan osaamista on tullut kuitenkin hyödynnettyä vapaa-ajalla, muun muassa oman asunnon remontoinnissa, kertoo Joni.

Vuoden myyjä Joni
Joni on 22-vuotias Novialainen, Vuoden Myyjä ja iloinen “hulivili”, joka työn vastapainoksi virkistyy mielellään avantouinnin parissa.

Vaihtelu virkistää

Aluksi Joni teki töitä osa-aikaisena iltaisin kuluttajamyyntitiimissä. Kun myyntitaidot karttuivat ja alkoi olla selvää, että Joni tulee viihtymään Novialla pidempään, hän vaihtoi osa-aikaisen työn kokoaikaiseen, kahdeksantuntiseen työpäivään. Lisähaasteita janoava myyntitaituri siirtyi jonkin ajan kuluttua yritysmyyntitiimiin, jossa hän tällä hetkellä tekee Aslak-kampanjan lisäksi myös Tiedekummi-kampanjoita. Jonin mielestä ilman aiempaa myyntikokemusta myyntiuran aloittaminen  kuluttajakampanjassa oli helpompaa, kuin aloittaminen olisi ollut yrityskampanjassa. Siirtyminen kuluttajamyynnistä yritysmyyntiin myöhemmin on Jonin mielestä ollut huippujuttu. On mukavaa tehdä erilaisia kampanjoita ja saada sitä kautta vaihtelua työpäiviin, Joni sanoo.

Oma myyntityyli löytyy ajan mittaan

Yritysmyynnin tekeminen käytännössä ei ole valtavan erilaista kuin kuluttajamyynnin. Kauppasummat ovat toki suurempia yritysmyynnissä ja puheluissa ei ihan niin reippaasti voi heittää vitsiä, kuin kuluttajien kanssa. Joka tapauksessa Jonin myyntityyliin kuuluu se, että puhelut ovat hyväntuulisia. Joni saa asiakkaat yleensä nauramaan, jolloin heillä ei ole kiirettä päästä myyntitilanteesta pois. Myös yritysmyynnissä hauskuutta voi käyttää hyödyksi ja pyrkiä sen avulla erottumaan edukseen kaikkien muiden puhelinmyyjien joukosta, jotka ovat asiakkaalle soittaneet samana päivänä. Ja hyvään tulokseen Joni on tällä omalla myyntitavallaan päässyt.

Onnistumisen takana kova työ ja mahtava työyhteisö

Vuoden Myyjä -tittelin lunastaminen edellyttää muun muassa hyvää myyntitulosta. Joni on tänä vuonna parantanut omaa myyntisaldoaan merkittävästi viime vuoteen verrattuna. Mies itse arvioi, että on onnistunut siksi, että oma osaaminen karttuu koko ajan, jolloin puheluiden laatukin väistämättä paranee. Silloin yhä suurempi osuus puheluista päätyy kauppaan. Ensi vuonna on edelleen tarkoitus kehittyä myyjänä ja myydä taas enemmän, kuin tänä vuonna. Nyt oli tosi hienoa saada tunnustus omasta aherruksesta, mutta myyntityössä ei voi koskaan sanoa olevansa valmis. Jonain päivänä olen vielä Aria parempi – se on tavoitteeni, suunnittelee kunnianhimoinen myyntimies.

Kovat myyntitavoitteet
Jonain päivänä olen vielä Aria parempi – se on tavoitteeni, suunnittelee kunnianhimoinen myyntimies.

Omaan onnistumiseeni myyntityössä on vaikuttanut myös Novian mahtava työyhteistö, Joni muistuttaa. Meillä kaikki puhaltaa yhteen hiileen. Ei pelkästään hyvänä päivänä vaan myös silloin, kun on vähän huonompi päivä niin tsempataan kaveria ja noustaan taas!

Lopuksi vielä Jonin kolme pointtia myyntityössä onnistumiseen:

  1. Asenne
  2. Positiivisuus
  3. Halu kehittää itseään.

Hyvin sanottu! Jos kiinnostuit Noviasta työpaikkana, tutustu avoimiin työpaikkoihimme tai täytä heti työhakemus!

Täytä työhakemus Lue työnhaun FAQ