Puhelinmyyntityö: työnhaun FAQ

Oletko hakemassa meille töihin? Hieno juttu! Meidän mielestämme on tärkeää, että sinulla on mahdollisimman selkeä kuva siitä, mihin olet hakemassa ja minkälaista puhelinmyyntityö täällä Novialla olisi. Siksi kokosimme tähän ne yleisimmät seitsemän kysymystä, joita hakijat yleensä kysyvät ja tietenkin kattavat vastaukset näihin kysymyksiin.

1. Paljonko Novialla on työntekijöitä?

Tällä hetkellä työllistämme reilut 30 henkilöä. Käytännössä myyjät jakautuu kolmeen tiimiin:

  • Varainhankinta-tiimissä tehdään päivävuorossa yrityksille kohdistuvaa varainhankintaa Pelastushelikopteri Aslakille
  • Asiakashankinta-tiimi tekee päivävuorossa buukkausta, kartoituksia, myyntiä sekä asiakaspalvelutoimeksiantoja
  • Osa-aikaisten iltatiimi työskentelee pelastushelikopteri Aslakin varainhankinnan parissa iltavuorossa.

Myyntitiimien lisäksi meillä muutama toimihenkilö tekee myyntityötä tukevia töitä, kuten hankkii uusia toimeksiantoja, rekrytoi uusia myyjiä, hoitaa markkinointia ja niin edelleen.

2. Mitä työ käytännössä sisältää?

Meidän ydinosaamistamme on puhelinmyyntityö, asiakastarvekartoitukset, buukkaus eli ajanvaraus sekä asiakaspalvelu, joita teemme muiden yritysten toimeksiannosta. Myyjien ja buukkareiden pääasiallinen työskentelyväline on tietokone ja tietokoneella oleva call center-ohjelma, jonka kautta puhelut asiakkaille lähtevät. Tämän lisäksi myyjät käyttävät työssään myös sähköpostia ja joissakin tapauksissa myös chat-työkalua.

  • Myyntiprojektit ovat esimerkiksi valokuituliittymien myyntiä, mediamyyntiä ja koulutusmyyntiä.
  • Buukkauksessa eli ajanvarauksessa meillä on kymmeniä päämiehiä, joista aktiivista soittotyötä tehdään kerralla noin 2-5 päämiehen projekteissa. Kaikilla päämiehillä ei ole tarvetta ympärivuotiselle buukkaukselle, joten osa kampanjoista on välillä tauolla.
  • Varainhankintatoimeksiannoista hyvä esimerkki on Pelastushelikopteri Aslakin tukituotemyynti.
  • Asiakastarvekartoituksilla hankitaan päämiehen käyttöön tietoa potentiaalisten asiakkaiden tarpeista ja hankintapäätösten ajankohdista.
  • Asiakaspalvelutoimeksiannot ovat esimerkiksi päämiesyrityksen sisääntuleviin puheluihin vastaamista.

Varainhankintatiimissä toimeksiannot ovat pitkäaikaisia kumppanuuksia ja siksi työ on työntekijän näkökulmasta aika vakaata tekemistä ilman sen kummempia vaihteluita. Buukkaus- ja kartoituspuolella pitää olla valmis muutoksille, sillä projektit vaihtuvat aika ajoin ja on osattava usean eri päämiehen kampanjat.

Muutos ja vaihtelevuus voi työntekijän silmin näkyä vaikka tällä tavalla: => Aktiivisessa soitossa on työntekijällä kolme projektia, esim. kaksi buukkauskampanjaa ja yksi kartoituskampanja. Yhtenä aamuna voi tulla yllättävä muutos, että nyt yksi kampanja laitetaan päämiehen pyynnöstä hetkeksi tauolle. Silloin työntekijällä on kaksi kampanjaa, joita hän aktiivisesti tekee. Todennäköisesti piakkoin aloitetaan joku uusi kampanja, jonka yksityiskohdat opetellaan ja taas on kolme projektia työn alla.

Lue lisää puhelinmyyntityöstä ja tutustu esimerkkeihin tyytyväisistä asiakkaistamme.

3. Mitä buukkaaminen on?

Buukkarin työnkuva on monipuolinen ja tarkemman kuvauksen siitä löydät täältä.

4. Miten palkka muodostuu käytännössä?

Novialla palkka muodostuu pohjapalkasta, sen päälle tulevista myyntiprovisioista ja mahdollisista bonuksista. Heillä, jotka työskentelevät maanantaista perjantaihin klo 8-16 pohjapalkka on n. 1300 euroa/kk. Jokaisen pohjapalkka määräytyy tehtyjen tuntien perusteella. Kunnon tilit tehdään kuitenkin provisioilla ja bonuksilla, joiden laskentajakso on aina yksi kalenterikuukausi. 

Esimerkki: Kuukauden ensimmäisenä päivänä myyjä lähtee aina liikkeelle nollasta. Jokaiselta päivältä myyjä tienaa pohjapalkan sekä siihen päälle provisiot kaikesta tekemästään myynnistä. Kuun lopussa katsotaan paljonko pohjapalkkaa, provisiota ja bonuksia on yhteensä kertynyt ja näin saadaan laskettua myyjän kuukausiansio. Pohjapalkka meillä vaihtelee 7,5€/tunti ja 8,4€/tunti riippuen työtehtävästä. Keskituntipalkat luonnollisesti ovat paljon isompia.

Pohjapalkka on maanantaista perjantaihin klo 8-16 tekevillä n. 1300 euroa kuukaudessa ja se on hyvä turvaverkko erityisesti työsuhteen alussa, kun uusi myyjä vielä opettelee myyntitaitoja tai työsuhteen aikana silloin, jos yksittäinen kuukausi menee jostain syystä metsään. Pohjapalkan turvin on silloinkin varaa maksaa vuokrat, bensat ja muut pakolliset kulut. Pohjapalkka ei kuitenkaan ole se, minkä perässä myyntityöhön hakeudutaan, vaan ne oikeasti isot tienestit, joissa ei taivaskaan ole rajana. Keskipalkka on n. 2000€, mutta joka kuukausi huipputekijät tienaavat  3000-4000€ tilejä, ja joskus jopa isompiakin.

5. Minkälaiset työajat Novialla on?

Työaika riippuu siitä onko työntekijällä kokoaikainen vai osa-aikainen työsuhde. Kokoaikaiset työntekijät työskentelevät arkipäivisin klo 8 -16. Iltatiimi työskentelee muina arkipäivinä klo 16 – 21 paitsi perjantaisin työaika on klo 12 – 17. Vähimmäisvaatimuksena on, että jokainen iltatiimin työntekijä tekee töitä vähintään kolmena iltana viikossa. Toisinaan järjestämme työvuoroja myös lauantaisin. Osa-aikaisille pyritään luomaan mahdollisimman joustava työsuhde, jolloin saadaan esim. opiskelut ja työt mahtumaan kunkin omaan päiväjärjestykseen sujuvasti. Osa-aikaisina meillä onkin paljon opiskelijoita juuri siksi, että työ on joustavaa. Lue esimerkki työn ja opiskelun yhdistämisestä.

6. Onko tämä määräaikainen työ?

Lähtökohtaisesti pyrimme luomaan pitkäkestoisia työsuhteita eli emme hae myyjiä määräaikaiseen työsuhteeseen (poikkeuksena kesätyöt) vaan työsuhteemme ovat toistaiseksi voimassa olevia, vakituisia työsuhteita.

7. Onko hakijoita paljon?

Rekrytoinnin seula on Novialla aika tiukka, sillä emme halua palkata ketä tahansa. Hakijoiden (joita on yleensä aika paljon) joukosta valitsemme sellaisia henkilöitä, joiden kykyihin uskomme ja panostamme sitten näiden työntekijöiden valmentamiseen huippumyyjiksi. Alussa kaikilla uusilla työntekijöillä on koeaika, jonka aikana yleensä huomataan puolin ja toisin, onko kyseinen henkilö sopiva tähän työhön. Onnistumisen edellytyksenä on oikea asenne sekä halu oppia ja kehittyä hyväksi myyjäksi.

8. Millainen aloituskoulutus Novialla on?

Jokainen uusi työntekijä koulutetaan työtehtävään. Aloituskoulutus meillä kestää noin kaksi päivää ja etätyöntekijät voidaan kouluttaa etänä videoyhteyksien kautta. Tutustu tarkemmin aloituskoulutukseen ja työsuhteen ensimmäisiin päiviin Novialla.

9. Voiko Novialla tehdä etätöitä?

Kyllä! Voit tehdä tätä työtä halutessasi joko meidän toimistolta tai kotoasi käsin, ihan miten se sinulle parhaiten sopii. Jotkut tekevät joskus kotoa ja joskus konttorilla, tällainenkin yhdistelmämalli sopii meille vallan mainiosti. Tärkeintä on, että sinä teet työtä siellä, missä saat valjastettua käyttöön parhaimman version itsestäsi. Mikäli tulet meille etätöihin, niin koulutuskin voidaan ihan hyvin järjestää etänä, siihen meillä nimittäin löytyy pelit ja rensselit sekä kokemusta useiden etänä koulutettujen henkilöiden osalta.

Oletko nyt valmis jättämään työhakemuksen? Jos joku asia jäi vielä askarruttamaan, voit soittaa meille 08-552 8808 tai lähettää sähköpostia rekry@noviafinland.fi ja kysyä lisää.

Katso avoimet työpaikat Täytä työhakemus

Liity rekrytoinnin uutiskirjelistalle