Puhelinmyyntityö: työnhaun FAQ

Oletko hakemassa meille töihin? Hieno juttu! Meidän mielestämme on tärkeää, että sinulla on mahdollisimman selkeä kuva siitä, mihin olet hakemassa ja minkälaista puhelinmyyntityö täällä Novialla olisi. Siksi kokosimme tähän ne yleisimmät seitsemän kysymystä, joita hakijat yleensä kysyvät ja tietenkin kattavat vastaukset näihin kysymyksiin.

1. Paljonko Novialla on työntekijöitä?

Tällä hetkellä työllistämme reilut 30 henkilöä. Käytännössä myyjät jakautuu kolmeen tiimiin:

  • Riston tiimissä tehdään päivävuorossa varainhankintaa,
  • Janin tiimi tekee päivävuorossa buukkausta, kartoituksia, myyntiä ja asiakaspalvelutoimeksiantoja ja
  • Villen tiimi työskentelee varainhankinnan parissa iltavuorossa.

Myyntitiimien lisäksi meillä muutama toimihenkilö tekee myyntityötä tukevia töitä, kuten hankkii uusia toimeksiantoja, rekrytoi uusia myyjiä, hoitaa markkinointia ja niin edelleen.

2. Mitä työ käytännössä sisältää?

Meidän ydinosaamistamme on puhelinmyyntityö, asiakastarvekartoitukset, buukkaus eli ajanvaraus sekä asiakaspalvelu, joita teemme muiden yritysten toimeksiannosta. Myyjien ja buukkareiden pääasiallinen työskentelyväline on call center-ohjelma, jonka kautta puhelut asiakkaille lähtevät. Tämän lisäksi myyjät käyttävät työssään myös sähköpostia ja chat-työkalua.

  • Myyntiprojektit ovat esimerkiksi mediamyyntiä, koulutusmyyntiä ja valokuituliittymämyyntiä.
  • Buukkauksessa eli ajanvarauksessa meillä on kymmeniä päämiehiä, joista aktiivista soittotyötä tehdään kerralla noin 2-5 päämiehen projekteissa. Kaikilla päämiehillä ei ole tarvetta ympärivuotiselle buukkaukselle, joten osa kampanjoista on välillä tauolla.
  • Varainhankintatoimeksiannoista hyvä esimerkki on Pelastushelikopteri Aslakin tukituotemyynti.
  • Asiakastarvekartoituksilla hankitaan päämiehen käyttöön tietoa potentiaalisten asiakkaiden tarpeista ja hankintapäätösten ajankohdista.
  • Asiakaspalvelutoimeksiannot ovat esimerkiksi päämiesyrityksen sisääntuleviin puheluihin vastaamista.

Varainhankintatiimissä toimeksiannot ovat pitkäaikaisia kumppanuuksia ja siksi työ on työntekijän näkökulmasta aika vakaata tekemistä ilman sen kummempia vaihteluita. Buukkaus- ja kartoituspuolella pitää olla valmis muutoksille, sillä projektit vaihtuvat aika ajoin ja on osattava usean eri päämiehen kampanjat.

Muutos ja vaihtelevuus voi työntekijän silmin muutos näkyä vaikka tällä tavalla: => Aktiivisessa soitossa on työntekijällä kolme projektia, esim. kaksi buukkauskampanjaa ja yksi kartoituskampanja. Yhtenä aamuna voi tulla yllättävä muutos, että nyt yksi kampanja laitetaan tauolle. Silloin työntekijällä on kaksi kampanjaa, joita hän aktiivisesti tekee. Todennäköisesti piakkoin aloitetaan joku uusi kampanja, jonka yksityiskohdat opetellaan ja taas on kolme projektia työn alla.

Lue lisää puhelinmyyntityöstä ja tutustu esimerkkeihin tyytyväisistä asiakkaistamme.

3. Mitä buukkaaminen on?

Buukkarin työnkuva on monipuolinen ja tarkemman kuvauksen siitä löydät täältä.

4. Miten palkka muodostuu käytännössä?

Novialla palkka muodostuu takuupalkasta, sen yli menevistä myyntiprovisioista ja mahdollisista bonuksista. Kokoaikaisilla työntekijöillä (eli niillä, jotka työskentelevät maanantaista perjantaihin klo 8-16) takuupalkka on 1300 euroa/kk. Kunnon tilit tehdään kuitenkin provisioilla ja bonuksilla, joiden laskentajakso on aina yksi kalenterikuukausi. 

Esimerkki: Kuukauden ensimmäisenä päivänä myyjä lähtee aina liikkeelle nollasta. Kuun lopussa katsotaan paljonko provisiota on kertynyt. (Provisio on tietty prosentti- tai euromääräinen osuus myyjän tekemästä myynnistä. Tämän määrä on hiukan erilainen eri projekteissa) Jos myyjä on tehnyt myyntiä sen verran, että provisiota on kertynyt 2500 euroa => myyjän palkka kyseiseltä kuukaudelta on 2500 euroa + mahdolliset bonukset (jotka taas määräytyvät eri projekteissa vähän eri tavoilla). Jos on tehnyt myyntiä sen verran, että provisiota on kertynyt 900 euroa => myyjän palkka kyseiseltä kuukaudelta on takuupalkan verran eli 1300 euroa.

Takuupalkka on joka kuukausi 1300 euroa ja se on hyvä turvaverkko erityisesti työsuhteen alussa, kun uusi myyjä vielä opettelee myyntitaitoja tai työsuhteen aikana silloin, jos yksittäinen kuukausi menee jostain syystä metsään. Takuupalkan turvin on silloinkin varaa maksaa vuokrat, bensat ja muut pakolliset kulut. Takuupalkka ei kuitenkaan ole se, minkä perässä myyntityöhön hakeudutaan, vaan ne oikeasti isot tienestit, joissa ei taivaskaan ole rajana.

5. Minkälaiset työajat Novialla on?

Työaika riippuu siitä onko työntekijällä kokoaikainen vai osa-aikainen työsuhde. Kokoaikaiset työntekijät työskentelevät arkipäivisin klo 8 -16. Iltatiimi työskentelee muina arkipäivinä klo 16 – 21 paitsi perjantaisin työaika on klo 12 – 17. Vähimmäisvaatimuksena on, että jokainen iltatiimin työntekijä tekee töitä vähintään kolmena iltana viikossa. Toisinaan järjestämme työvuroroja myös lauantaisin. Osa-aikaisille pyritään luomaan mahdollisimman joustava työsuhde, jolloin saadaan esim. opiskelut ja työt mahtumaan kunkin omaan päiväjärjestykseen sujuvasti. Osa-aikaisina meillä onkin paljon opiskelijoita juuri siksi, että työ on joustavaa. Lue esimerkki työn ja opiskelun yhdistämisestä.

6. Onko tämä määräaikainen työ?

Lähtökohtaisesti pyrimme luomaan pitkäkestoisia työsuhteita eli emme hae myyjiä määräaikaiseen työsuhteeseen (poikkeuksena kesätyöt) vaan työsuhteemme ovat toistaiseksi voimassa olevia, vakituisia työsuhteita.

7. Onko hakijoita paljon?

Rekrytoinnin seula on Novialla aika tiukka, sillä emme halua palkata ketä tahansa. Hakijoiden (joita on yleensä aika paljon) joukosta valitsemme sellaisia henkilöitä, joiden kykyihin uskomme ja panostamme sitten näiden työntekijöiden valmentamiseen huippumyyjiksi. Tutustu uuden myyjän perehdytykseen täällä. Alussa kaikilla uusilla työntekijöillä on koeaika, jonka aikana yleensä huomataan puolin ja toisin, onko kyseinen henkilö sopiva tähän työhön. Onnistumisen edellytyksenä on oikea asenne sekä halu oppia ja kehittyä hyväksi myyjäksi.

Oletko nyt valmis jättämään työhakemuksen? Jos joku asia jäi vielä askarruttamaan, voit soittaa meille 08-552 8808 tai lähettää sähköpostia rekry@noviafinland.fi ja kysyä lisää.

Katso avoimet työpaikat Täytä työhakemus

Liity rekrytoinnin uutiskirjelistalle